Stoletý ocelový most přes řeku Sázavu u Havlíčkova Brodu nedaleko Perknova je už pro chodce i cyklisty bezpečnější.

Na sokolovně ve Vísce se podepsal čas, starosta Ondřej Čapek má projekt na rekonstrukci.
Sportovní centrum nebo kulturní dům? Sokolovnu Víska čeká proměna za miliony

Město nechalo opravit mostní lávku, boky po obou stranách kryje vysoký plot z pletiva.

„Most už pořádnou opravu dlouho potřeboval. Mohl by se stát dokonce zajímavou technickou památkou,“ navrhla Jaroslava Kohoutová, předsedkyně Klubu českých turistů Havlíčkův Brod. Právě turisté a cyklisté most na místě už dávno zaniklé železniční vlečky na západním okraji Havlíčkova Brodu často využívali.

Historie mostu

Unikátní ocelový most přes Sázavu u Perknova je na místě bývalé železniční vlečky.

Starý je zhruba sto let.

Zprovozněn byl v době výstavby budov Psychiatrické nemocnice

Sloužil k dopravě materiálu na stavbu. Po otevření nemocnice i k zásobování skladů, kotelny a kuchyně

Přestal se používat v roce 1962. Od té doby chátral, sloužil jen turistům

Základní oprava mostu se uskutečnila v roce 2020

Zdroj: Město Havlíčkův Brod a Muzeum Vysočiny

Špatný stav mostní konstrukce jim dělal starosti. Podle Kohoutové bylo jen otázkou času, kdy přechod přes most začne být nebezpečný.

„Most u Perknova je opravdu unikát. Do budoucna bychom ho chtěli nějakým způsobem využít. Jenže by potřeboval kompletní opravu,“ konstatoval brodský místostarosta Zbyněk Stejskal.

Jak ale dodal, v současné složité koronavirové situaci na opravy stoletého mostu město nemá peníze. Proto nechala radnice provést na mostě aspoň základní opravy. Vyměnit hlavně prohnilé pražce a nahradit je bezpečným pozinkovaným roštem. Nízké zábradlí zabezpečili hustým pletivem.

Podle Michala Kampa, ředitele Muzea Vysočiny v Havlíčkově Brodě, je ocelový most u Perkova skutečně zajímavý a má toho už hodně za sebou. Most začal vznikat zhruba před sto lety.

V roce 1920 v době, kdy se v tehdejším Německém Brodě stavěla budova Psychiatrické nemocnice. „Na stavbu bylo potřeba vozit materiál. Jenže nákladní auta tehdy nebyla. Proto vznikla tato jednoduchá železniční vlečka a ocelový most byl její součástí,“ vysvětlil Kamp.

Po dostavbě Psychiatrické nemocnice ale most a vlečka podle Michala Kampa sloužily ještě nějakou dobu dál. „Především k dopravě uhlí do kotelny a k zásobování skladů,“ upřesnil ředitel muzea. Vlečka byla v provozu i v době druhé světové války, kdy si Němci v areálu Psychiatrické nemocnice zřídili lazaret. K zásadní změně došlo podle Kampa v roce 1962. Tehdy se most přestal používat, zanikla i železniční vlečka.

Unikátní konstrukce se může stát technickou památkou

Koleje zmizely, na most se zapomnělo. Využívali ho hlavně turisté a místní obyvatelé k cestě do nedalekého Perknova.Skutečnost, že most upadl v zapomnění, to bylo podle místostarosty Zbyňka Stejskala možná jeho štěstí.

„K mostu se nikdo nehlásil, unikl pozornosti vandalů. Když jsme se o něj začali zajímat, ukázalo se, že vlastně nikomu nepatří. Že je to v podstatě věc nalezená. Tak jsme se ho ujali,“ zmínil místostarosta zajímavou skutečnost.