Most je starý asi 600 let. Pro obec je cennou historickou památkou, která přitahuje zájem turistů. Před sedmnácti lety ho obec s pomocí Kraje Vysočina nechala opravit. V roce 2012 se při povodni protrhl kamenný jez v jižním předpolí mostu, kameny z jezu od té doby most ohrožují. Obec ho jez a most chtěla nechat opravit už několikrát. Jenže ani to není jednoduché.

„Ochránci přírody žádali, že obec musí vybudovat u splavu takzvaný rybochod. Jedná se o umělou stavbu na vodním toku, která zajišťuje rybám jejich přirozený pohyb při migraci,“ vysvětlil Drahoš. Jak dodal, proces záchrany historického mostu se obci se do budoucna vyplatí. Obec měla rybochod začít na Šlapance stavět už letos.

Putování velikonoční Bystřicí nad Pernštejnem 2024.
Na Velikonoce jako v létě: Vysočina se ohřeje až na dvacet stupňů

Teď je všechno jinak. „Na Vánoce přišla povodeň. Odnesla nám jez, který bránil rybám v cestě. Takže rybochod už stavět nebudeme, tím se zdrží i práce na záchranu mostu, který už volá po opravě,“ vysvětlil starosta Drahoš.

Protože koryto řeky nějakou úpravu potřebuje, Věžnice plánuje kamenitý vodní skluz, aby se zmírnil průtok řeky, která konstrukci mostu ohrožuje. „Most má to nejhorší za sebou, vydržel vánoční velkou vodu. Řeka teče po dně. Na kamenitý skluz se nám snad podaří ve spolupráci s Kraje Vysočina získat dotaci. Pak bude oprava mostu opět aktuální,“ dodal starosta.

Most U Lutriána

  • Most je zděný z nepravidelného lomového kamene a na jižní straně (proti proudu) je opatřen dvěma špičatými náběhy, které mají zabezpečovat ochranu mostu před silným proudem i například před ledovými krami při jarním tání.
  • Dobu jeho vzniku nelze určit přesně, může pocházet už ze 13. či 14. století. Ve srovnání s podobným mostem v Ronově nad Sázavou z 16. století je tak starší. Patří mezi nejstarší mosty v Česku
  • Most je chráněnou kulturní památkou v majetku Věžnice. V letech 2003 a 2004 ho obec nechala za přispění kraje opravit. Znovu otevřen byl 6. června 2004.

Kompletní opravou prošel most v letech 2003 a 2004. Práce se konaly pod dohledem brněnského památkového ústavu. Dělníci most rozebrali, asfalt nahradili kameny a po stranách mostu postavili kamenné zídky. Most je průjezdný, ale jen pro osobní dopravu. V současné době patří most do správy památkového ústavu v Telči.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Věž volá po obchvatu už roky. Úlevy od husté dopravy se obec dočká za pár let

Zdroj: Deník/Štěpánka Saadouni