Situaci na všech hlavních silnicích v Havlíčkově Brodě mapoval Deník v pondělí 23. října v době od osmi do deseti dopoledne. Řada aut se ráno pomalu šine Žižkovou ulicí směrem do centra. Jana Smejkalová jezdí každé ráno autobusem z Přibyslavi do Havlíčkova Brodu. „Dneska to ještě jde, ale několikrát do týdne je kolona od centra až za penzion Starr. Mám strach, že to do práce nestihnu. Někdy nám řidič otevře kvůli koloně autobus už před zastávkou. Když mám cestu autobusem až na terminál, tak radši vystoupím na Žižkově a jdu na terminál zadem kolem řeky a Kauflandu. Je to rychlejší,“ vysvětluje.
VÝZVA: Jste řidič? Jaké máte zkušenosti s jízdou Havlíčkovým Brodem? Napište Deníku na adresu havlickobrodsky@denik.cz. Děkujeme za každý názor.
Podobná situace je i na silnici Lidická s výpadovou na Jihlavu. Souvislá hradba aut, dodávek a kamionů se táhne silnicí až shora od areálu bývalé zemědělské školy a pokračuje dál, často i za město. Řidič Milan Kašparovský tankoval u benzinové stanice, která je u výjezdu z města, a snaží se vyjet na silnici. Kolona stojí shora dolů, druhá se valí zdola nahoru. „Obchvat Brodu měl být už dávno. Je na čase. Původní termín byl prosinec 2022. Jenže se do toho kolotoče namontovali archeologové a majitel pozemků Hrtús. Tak se to všechno o rok posunulo a tohle je výsledek,“ stěžuje si řidič.
Hustá doprava na Lidické ulici nedělá těžkou hlavu jen řidičům. Obyvatelé ulic Lidická, Nad Skalkou, U Borové a dalších dnes říkají, že kdyby město Havlíčkův Brod nenechalo na Lidické vybudovat přechod, nedostali by se kvůli dopravě z jedné strany na druhou.
Obyvatelé Lidické si také stěžují, že jim pod náporem dopravy praskají domovní zdi. Levá strana ulice Lidická ve směru od centra je na tom ještě hůř než pravá. „Stěžovali jsme si už před pěti lety. Teď doprava zhoustla. Na zdech domů jsou objevují praskliny,“ říká například Pavel Dobrovolný. V době, kdy jeho rodiče na levé straně Lidické dům stavěli, nebyla tam silnice žádná. „Jen cesta. Pak obyčejná silnice, dneska je tam čtyřproudová silnice a kamiony nám jezdí pod okny,“ stěžuje si.
Další problémová ulice je ve směru na Humpolec. Tamní obyvatelé popisují, že okna do ulice mohou v létě otvírat jen o víkendu, kdy je na silnici poměrně klid. V pondělí ráno se souvislá kolona aut Humpoleckou ulicí táhne až směrem k letišti. Podle řidiče autobusu Radka Víta není výjimkou, že v odpolední špičce jede ve směru od Humpolce do Brodu v koloně krokem. Nejhorší zkušenosti s jízdou ucpaným Brodem mají dnes a denně taxikáři. „Neexistuje slušné slovo, kterým bych to popsal,“ zdůrazňuje řidič Pavel Pekárek.
Dopravní peklo v pondělí vládne i na silnici směrem z Brodu na Golčův Jeníkov a Čáslav. Na přechodu proti Starému hřbitovu Zdena Černá nervózně mačká tlačítko na semaforu. „Čekám tady dobu, než ta kolona projede. Chci zajít na hřbitov. Jezdí tady jedno auto za druhým, když blikne zelená, je to jen na chvilku. Sotva stačím přejít,“ povzdechne si.
S výstavbou jihovýchodního obchvatu města začali silničáři koncem roku 2019. Výstavbu pozastavily problémy s výkupem pozemků, které blokoval jejich majitel, soukromý zemědělec. Na více než čtyři kilometry dlouhý úsek vjedou první auta letos v prosinci. Nová část silnice propojí výpadovku silnice první třídy 34 na Žďár nad Sázavou a Pardubice se silnicí první třídy 38 na Jihlavu.
Podle diskusí řidičů na sociálních sítích jihovýchodní obchvat problémy Brodu úplně nevyřeší. Chybí napojení Humpolecké ulice, kudy proudí tranzitní doprava od dálnice D1. Kamiony tak budou muset i nadále do centra města na světelnou křižovatku u hotelu Slunce a pak Masarykovou či Lidickou ulicí.
Ve hře je i jihozápadní obchvat města kolem Šmolov, ale tam se obyvatelé ani radní neshodli s Ředitelstvím silnic a dálnic jakou variantu ze čtyř možných vybrat.