Nový most přes Sázavu nahradí stávající kovovou lávku pro pěší u skláren. Most spojený s přeložkou silnice druhé třídy ze Zámecké ulice odkloní dopravu dosud vedenou přes světelské náměstí směrem k budoucímu terminálu vysokorychlostní tratě na světelském nádraží. Termín zahájení stavby je do dvou let.

Stavba přemostění se podle mluvčí radnice Blanky Sedlákové dotkla devíti majitelů. S nimi město uzavřelo smlouvy o smlouvách budoucích. Na stavbě přeložky se podílí město a Kraj Vysočina. Podepsali smlouvu o spolupráci. Přitom město má za úkol hlavní administrativu a jednání s majiteli pozemků pod přeložkou.

Lávka pro pěší u světelských skláren v budoucnu ustoupí novému mostu
Světlá chce mostem nahradit lávku, domluva s majitelem pozemku ale vázne

Předpokládané náklady na její stavbu jsou v rozmezí 110 až 140 milionů korun. „Projekt má vyřešit přetížení centra města dopravou a v návaznosti na vedení vysokorychlostní trati už diskutujeme s budoucím investorem o úpravě zdejší železniční stanice a jejího blízkého okolí včetně přejezdu,“ řekl Deníku k plánu stavby hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek.

O přeložce k nádraží se ve městě mluvilo podle starosty Františka Aubrechta už skoro před deseti lety, ale tehdy kraj plány nepodpořil kvůli vysoké ceně.

Otevření nového náměstí ve Světlé nad Sázavou.
Světlá má nové náměstí. Místním se líbí, kritizují ale schody ke kostelu

Posledním majitelem pozemků, který dlouho nechtěl svůj majetek směnit ani prodat je společnost Agrofo. Deník navštívil jednoho zástupce společnosti osobně. Ten si nepřál zveřejnit svoje jméno s ohledem na klid rodiny a nechtěl se k prodeji vyjadřovat. Nakonec obě strany dospěly ke vzájemné dohodě.

Stará lávka u světelských skláren do dvou let zmizí, nahradí ji silniční přeložka a most.Stará lávka u světelských skláren do dvou let zmizí, nahradí ji silniční přeložka a most.Zdroj: Deník/Štěpánka Saadouni

Podle světelské radnice je přeložka veřejně prospěšnou stavbou. „Výkupy pozemků se řídí podle zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací. Cena obvyklá za výkup pozemku je stanovená znaleckým posudkem vypracovaným dle tohoto zákona,“ upřesnila na počátku jednání s majiteli pozemků mluvčí radnice Blanka Sedláková.

Lukáš Rut obchoduje ve Světlé s realitami. „Za pozemek ve Světlé v záplavové oblasti může majitel žádat zhruba 1500 korun za čtvereční metr. Shodou okolností vím, o jaký pozemek se jedná. Věřím, že obě strany se nakonec dohodnou,“ konstatoval makléř a měl pravdu.

Nový most a přeložka ve Světlé nad Sázavou

Kde bude stát most: místo lávky u skláren

Význam: odkloní dopravu z centra

První pokusy: před víc než deseti lety

Odhad výdajů: až sto čtyřicet milionů korun

Kraj projekt nejprve nepodpořil: důvodem byla vysoká cena

Aktuálně: radnice s krajem podepsala smlouvu o spolupráci

Součástí stavby je přeložka silnice druhé třídy ze Zámecké ulice k nádraží k budoucímu terminálu vysokorychlostní tratě

Zdroj: Město Světlá nad Sázavou

Most a přeložka splní funkci malého obchvatu a uvolní centrum města od dopravní zátěže. V současné době je lávka, která prošla před několika lety rekonstrukcí, využívaná pro pěší a cyklisty. Jakmile se změní v most, projedou po něm nejen osobní, ale dokonce nákladní auta.

Centrum Světlé trpí hlavně pod koly nákladních aut a kamionů. Cesta z průmyslových zón ve směru Habry a Kolín vede přes náměstí Trčků z Lípy. „Na silnici je stále hustší provoz,“ poznamenala jedna z obyvatelek Jana Doležalová.

Trať Posázavského pacifiku patří k nejromantičtějším v Česku
Posázavský pacifik je legenda víc než sto let. Vydejte se na trať s Deníkem

Lávku ke sklárnám využívá řada lidí, například i Milan Prchal. „Do Světlé jezdím do práce. Auto nechám u nádraží a přejdu lávku. Nechce se mi jezdit přes město, hlavně když se tam kopalo. Projet od nádraží přes nový most se vším pohodlím, to bych bral,“ zdůraznil Prchal.

Podle dalšího z obyvatel Světlé Miloše Vaněčka po rekonstrukci náměstí už centrum není pro těžkou dopravu vůbec vhodné. „Chodníky jsou široké, silnice jak nudle. Náklaďáky se na novou úzkou silnici nevejdou, hrozí kolony,“ konstatoval.

Studenti v Chotěboři se dočkají zbrusu nových školních dílen. Foto: poskytl Kraj Vysočina
Studenti v Chotěboři se dočkají zbrusu nových školních dílen

Město Světlá podle starosty Aubrechta tvoří v současné době dokumentaci pro stavební povolení. Stavba přeložky může začít do dvou let. „V roce 2027 má začít jezdit přes Vysočinu vysokorychlostní trať a superzastávka je ve Světlé,“ zdůraznil starosta.

Podle mluvčí Kraje Vysočina Eva Neuwirthové pro přeložku silnice druhé třídy mezi obchodním řetězcem Penny Market a světelskými sklárnami, budou částečně využity i stávající místní komunikace a prostranství, která čekají úpravy. Jejich rozsah má upřesnit zpracovávaná projektová dokumentace. Celková délka úprav je přes 600 metrů. V daném území je mnoho inženýrských sítí, které musejí být přeloženy nebo upraveny.

Mohlo by vás zajímat: Čapkovu ulici ve Světlé nad Sázavou opraví. Podívejte se, jak vypadá nyní

Zdroj: Deník/Štěpánka Saadouni