Pro turistu Jana Pokorného z Havlíčkova Brodu, který v létě jezdí na výlety do Posázaví, je oprava nádraží skvělá zpráva. „Třeba pořádné záchody na nádraží ve Světlé chybějí. Nějaké tam jsou mimo budovu. Ale nikdy jsem je nepoužil, prý je to tam jak v minulém století,“ prohlásil.

Správa železnic nyní hledá firmu, která se náročného úkolu ujme, protože budova je památkově chráněná. Práce začnou na podzim, potrvají víc než rok. Železničáři opraví budovu s pomocí evropských dotací.

„Jedná se o kompletní rekonstrukci podle stavebně historického průzkumu. Bude zahrnovat novou fasádu, výměnu oken, dveří a střešního pláště,“ informovala mluvčí Správa železnic Radka Pistoriusová. Změní se i vnitřek budovy. Prostory pro veřejnost a služby dopravců. Součástí stavebních prací bude také obnova podlahy, omítek stěn a stropů. Dělníci vymění podle Pistoriusové poškozené části stropu a konstrukce krovu i všechny rozvody. V rámci stavby dojde i na veřejné toalety. Červenobílá barva fasády zůstane zachována. Pro světelskou radnici je to dobrá zpráva. O proměně nádraží se ve Světlé mluvilo už před rokem. „Cestující se dočkají. Budova nádraží si opravu zaslouží,“ řekl tehdy místostarosta Josef Hnik.

Dítě u pediatra. Ilustrační foto.
Péče je nedostatečná, stěžují si v Brodě. Na ušní je posílají do Jihlavy

Pamětní desku Jaroslava Haška na budově nádraží odhalili ve Světlé v roce 2008. Vnuk Richard Hašek společně s malířem Panuškou, třímajícím v ruce paletu koncem srpna krátce po deváté dopoledne přijeli vlakem na nádraží od Prahy. Špalírem diváků za doprovodu dechovky prošli až k místu odhalení desky, jejímž autorem je sochař Radomír Dvořák.

Proměnu potřebuje nejen nádražní budova, ale podle hodnocení serweru Vlakem jednoduše i celé nádraží. Nástupiště jsou nízká a úzká. Není tu žádný podchod, takže při cestě k vlaku cestující překračuje koleje. „Hlášení o příjezdu vlaku a číslu koleje bývá až na poslední chvíli. Ale i když si myslíte, že víte odkud vám jede vlak, nechoďte na nástupiště a nepřecházejte koleje. Kolem hrany nástupiště může projet jiný vlak,“ varuje serwer.

Výpravní budova ve Světlé nad Sázavou je památkově chráněná od roku 2011. Podle údajů v památkovém je zachovaným a kvalitním příkladem architektury pozdního historismu. Starší část budovy je z 19. století, dostavěná byla počátkem 20. století při rozšiřování dopravní cesty.

Stanice byla podle katalogu součástí někdejší Severozápadní rakouské dráhy. Autorem typových projektů nádražních budov na této trati byl významný architekt Karel Schlimp, který je s největší pravděpodobností také autorem architektonického návrhu světelského nádraží.