"Chceme se bránit, podepisujeme petici", říká starosta Přibyslavi Jan Štefáček.

Podle Svazu měst a obcí by na završení vládních plánů doplatilo 3,5 milionu lidí z venkova, kteří by za úředníky museli dojíždět. Výzva říká, že to, co ušetří stát, zaplatí občané, a proto starostové žádají reformu zastavit. Matriky a stavební úřady by zůstaly zachovány jen v těch největších městech.

„Úřad se vzdálí od občanů. Vracíme se tak obloukem až kamsi do šedesátých let minulého století. Kdo by v budoucnu chtěl něco vyřídit na matrice nebo stavebním úřadu, musel by od nás jezdit až do Havlíčkova Brodu," říká přibyslavský starosta. V některých případech musí občané kvůli jedné věci na úřad i vícekrát. Ovšem takové cesty by se jim prodražily, o nutnosti vybírat si na to dovolenou ani nemluvě. „V některých případech je to asi čtyři až pět návštěv na radnici," říká například pan Aleš z Přibyslavska.

Obyvatelé vesnic na Vysočině, kde je tradičně špatné dopravní spojení, by na tom s cestou na úřad byli ještě hůř. Zrušením matrik a stavebních úřadů by samozřejmě stoupla i nezaměstnanost. Například v malém městě Přibyslavi by přišlo teoreticky o práci najednou pět lidí. V rámci celé republiky je to ale 400 stavebních úřadů a tisícovka matrik. Počty propuštěných úředníků by šly do tisíců.

Za vším hledej úspory

Návrh redukce předložilo vládě ministerstvo vnitra, přitom za vším stojí úspory. Podle ministerských výpočtů je práce na malém úřadě prostě drahá. „Vykonávají málo, v uvozovkách málo zákonných povinností," dodává náměstek ministra vnitra pro veřejnou správu, Ondřej Veselský.

Bránit se rušení matriky a stavebního úřadu chtějí i ve Ždírci nad Doubravou. „Zpráva o rušení stavebních úřadů se opakuje v poslední době vždy v horizontu dvou let. Kdyby u nás zrušili matriku a stavební úřad, museli by občané Ždírecka jezdit do Chotěboře, což by vnímali velmi negativně. Pod případnou petici se rádipřipojíme, v minulosti jsme dokonce sami jednu iniciovali," říká starosta Ždírce nad Doubravou, Jan Martinec.

„Myslím, že nikdo pořádně neví, co všechno materiál o rušení matrik a stavebních úřadů, který leží na vládě, vlastně skrývá," konstatuje starosta Ledče nad Sázavou Petr Vaněk s tím, že podle jeho názoru je tento krok zřejmě jen první zlověstnou vlaštovkou.

Likvidace úřadů může pokračovat

„Obávám se, že další kroky budou směřovat k úplné likvidaci pověřených úřadů druhého typu a přesunu agendy do největších měst. V menších městech zůstanou možná jen jakási detašovaná pracoviště. V takovém případě u nás v Ledči vyvěsím na budovu úřadu ceduli „k pronajmutí". Současná vláda si zkrátka dělá, co chce, na potřeby občanů se neohlíží, jakýkoliv nápad protlačí hrubou silou," míní starosta Vaněk.

I v Ledči nad Sázavou se budou rušením stavebních úřadů a matrik zabývat a pod případnou petici se připojí. Otázka je, zda by totéž neměla udělat i politická strana TOP 09, která se při boji o poslanecká křesla zaštiťovala tím, že chce zájmy starostů měst a obcí hájit.
Nad tím starosta Ledče jen s úsměvem vrtí hlavou. „Já osobně jsem ze současné situace ve státě znechucený. Politikům nejde o nic jiného než o křesla a politické body. Vždyť jaký humbuk se strhl kolem nového rozpočtového určení daní. Ukazuje se, že města a obce nedostanou zdaleka tolik, kolik si plánovaly," povzdechne si starosta Vaněk.

Chystané změny nepřinesou problémy jen městům, kde se budou matriky a stavební úřady rušit, ale radost mít nebudou ani pověřená města, kterým výrazně naroste agenda.

Na Brodsku to bude například Havlíčkův Brod, Chotěboř a Světlá nad Sázavou. „Úředníci to  nebudou zvládat, budou tam velké čekací lhůty. Občané nebudou spokojeni a dopadne to jak s registrací vozidel," míní například Helena Čechová z Havlíčkova Brodu.
„Žádné podrobnosti o chystaných změnách oficiálně nemáme. Nicméně je pravda, že úřady se takto výrazně vzdálí od občanů, kteří budou logicky nespokojeni. Jestli k tomu skutečně dojde, budeme situaci samozřejmě u nás muset řešit," řekl starosta Světlé nad Sázavou Jan Tourek.