Ulice V Rámech je kousek od centra. Jan Zeman v ní bydlí celý život a sleduje, jak se dopravní situace zhoršuje rok od roku. „Aut je tady čím dál víc a parkovat není kde,“ poznamenal. Ulice V Rámech je hustě obydlená a na dopravě je to znát.

Parkují tady podle Zemana nejen místní. Naproti přes ulici běžně stojí auta zaměstnanců městského úřadu. V Rámech často stávají dodávky pro hospodu a několik obchodů. Parkují tu i řidiči, kteří přijeli na vyšetření na polikliniku na Kalinově nábřeží. I takoví,co si jen odskočí do centra nakoupit. A tak se stává, že domácí přijedou z práce a nemají auto kam dát. „My co v Rámech bydlíme, máme sice bezplatné rozlišovací kartičky s nárokem na parkovací místo. V případě, že nemáte kam dát auto, je kartička na nic,“ povzdechl si Jan Zeman.

Šupichova vila se z obrovského požáru nevzpamatovala ani za dva roky.
Šlo o úmysl? Cennou Šupichovu vilu v Brodě zničil požár

Právě takový stav jako je V Rámech má změnit parkovací revoluce, kterou radnice v Havlíčkově Brodě spustí od října. Za parkovací místa ve městě se bude všude platit, doba stání je omezená. Řidiči, kteří v kritické lokalitě bydlí nebo tam podnikají, budou muset sáhnout do kapsy.

Tak vypadá mapa stání pro rezidenty, kterou Brod zavádí od podzimu.Tak vypadá mapa stání pro rezidenty, kterou Brod zavádí od podzimu. Pro zvětšení rozklikněte.Zdroj: Se souhlasem města

V praxi to bude vypadat tak, že většina parkovišť v centru bude od podzimu pouze pro takzvané rezidenty. „Rezident je člověk, který má v dané oblasti místo trvalého pobytu, nebo tam vlastní nemovitost,“ vysvětlila mluvčí městského úřadu Alena Doležalová.

Parkování na místě rezidenta není zadarmo. „Rezident zaplatí za jedno parkovací místo a rok 900 korun. Za dvě parkovací místa už pět tisíc,“ upřesnila Doležalová. Kromě rezidentů město zavádí i kartičky abonentů pro živnostníky a podnikatele. Výrazně dražší než pro rezidenty.

Řidičům hrozí pokuty

Jan Zeman s poplatky za parkovací místa souhlasí. „Já si rád ročně za parkování V Rámech zaplatím. Ale pak očekávám, že moje místo nezabere někdo cizí,“ zdůrazňuje.

Za správné Zeman považuje i to, že kdo má víc aut, bude za parkování V Rámech hodně platit. „Když má někdo dvě i tři auta, co jen stojí u chodníku a zabírají místo, ať platí. Možná se pak zamyslí a pořídí si někde garáž,“ dodává Zeman. Řidičům, kteří zaberou místa rezidentů, hrozí pokuty. To ale kritizuje například Luboš Melichar. „Moje máma špatně chodí. Teď jsme se V Rámech na chvíli zastavili, protože potřebuje jít do galanterie. Takže za tu chvilku asi dostanu pokutu,“ vrtí nesouhlasně hlavou.

Zdroj: Deník/Štěpánka Saadouni

Havlíčkův Brod se s dopravní situací jako je V Rámech potýká několik let. „Město si nechalo zpracovat analýzu a na jejím základě padl návrh na změnu dopravního značení a navazujícího systém zpoplatnění stání motorových vozidel na parkovištích města včetně regulace doby zpoplatněného stání,“ vysvětlil starosta Zbyněk Stejskal.

Cílem změny je snížit v kritické zóně počet parkovacích míst, která řidiči zabírají dlouhodobě. Zajistit, aby se na takových místech řidiči střídali, k tomu umožnit místním obyvatelům a podnikatelům aby parkovací místo měli pokaždé k dispozici. Město už připravilo podrobnou mapu s přehledem rezidenčních míst. Rezidentní zónou je například celé Havlíčkovo náměstí, Horní ulice, Smetanovo náměstí, Beckovského ulice, Kalinovo nábřeží, nebo ulice V Rámech.

Parkovací revoluce v Brodě
Rezidenti s trvalým pobytem zaplatí za parkování v Brodě ročně 900 korun za první auto a 5 000 za druhé auto. Abonenti, podnikatelé a živnostníci, za první auto zaplatí 5 000 a za druhé 10 000 korun za rok.
Jen na rezidentské karty budou řidiči parkovat pod bary v Beckovského ulici, v celé ulici Trčkova a V Rámech.
V Beckovského ulici budou všechna parkoviště zpoplatněná a to ve všední den od 7 do 17 hodin. Po 17. hodině tam řidiči smějí parkovat už jen na kartu rezidenta nebo abonenta.
Změny v systému parkování začnou platit od října.