Studie se zabývá vyhledáváním stejné vlohy v DNA, jakou má slavná americká herečka Angelina Jolie, která je velkou propagátorkou prevence rakoviny. Pokud se v regionu podaří odhalit několik set lidí se stejnou genetickou vlohou, mají velkou šanci se s touto hollywoodskou star osobně setkat.

Rakovina je strašák, který neděsí jen málokoho. Touto nemocí v České republice ročně onemocní 90 tisíc lidí. Na vzniku nádorů se přitom může podílet celá řada faktorů. Jedním z nich je i dědičná dispozice. Včasné rozpoznání nemoci je přitom alfou a omegou uzdravení každého pacienta. Podle lékařů je proto životně důležité vědět, zda v sobě člověk nemá dědičnou vlohu k některým onemocněním. A to je i cílem studie IRGEI, kterou na Havlíčkobrodsku a Chrudimsku provádí tým vědců z Univerzity Karlovy a neziskového sdružení +DPrevence. Během pilotní etapy vědci otestují 3333 nejrychleji přihlášených zájemců.

„První etapa studie je určena pro okresy Chrudim a Havlíčkův Brod, protože právě tyto okresy leží v úplném srdci naší vlasti. Zájemcům v ní bezplatně testujeme dvě vlohy – k dědičné rakovině prsu, vaječníků, prostaty a tlustého střeva a k dědičnému sklonu k srdečním kolapsům. Obě dohromady nosí ve své DNA každý sedmdesátý obyvatel Chrudimska a Havlíčkobrodska a neví o tom,“ zmínil autor projektu Emanuel Žďárský, který se zabývá studiem DNA analytických technik i DNA prevence už 33 let.

Znalost dědičných dispozicí může podle Emanuela Žďárského lidem zachránit život. „Lékaři totiž umí včas zjištěným nosičům pomoci tak, že na nemoc nezemřou. Přepadne-li vloha nevědomého nosiče náhodně, je šance na vyléčení už půl na půl a možná menší,“ zdůrazňuje.

V testovaných oblastech se vědcům zatím podařilo odhalit patnáct lidí s pozitivním nálezem. Otestováno bylo celkem 1800 vzorků a většina dárců už se dozvěděla i výsledek. „Jedna dáma se díky okamžitému preventivnímu zásahu nejspíš podruhé narodila, neboť o svém mininádorku v prsu neměla nejmenší tušení,“ podotknul autor studie IRGEI. Ta hledá u lidí tutéž vlohu v DNA, kterou má i Angelina Jolie. „Všichni její nositelé, muži i ženy musí mít logicky stejného předka a jen v havlíčkobrodském okrese s 170 tisíci obyvateli by jich mělo být 300 až 400. S Angelinou, která je známá svou aktivitou v prevenci rakoviny prsu a vaječníků jsme v kontaktu a dohodli jsme se, že až budeme mít jejích příbuzných nalezeno několik stovek, pozveme ji do Havlíčkova Brodu jako hvězdu galavečera s jinými umělci, jimž není problematika zdravotní prevence lhostejná, a její „BRCA1 příbuzné“ (zkratka z anglického BReast Cancer – vysoce rizikový gen, který způsobuje dědičnou dispozici k nádorům prsu nebo vaječníků, pozn. red) samozřejmě také,“ doplnil Emanuel Žďárský.

Ten, kdo se chce výzkumu zúčastnit, nemusí odevzdávat svou DNA někde v laboratoři. Ústní stěr mu vědci odeberou buď přímo u něj doma nebo třeba v práci, případně své sliny může k analýze jednoduše zaslat poštou. Fénem vysušený vzorek vlastních slin stačí poslat na běžném kancelářském papíru. „V laboratoři vědci extrahují DNA a v ní v prvním kole stanoví přítomnost angelino-joliovské vlohy BRCA1 a také vlohu SNTA1. Zatímco první nese 83 procentní riziko vypuknutí nekontrolovatelné zhoubné nemoci, druhá pak může nositeli ublížit při vypjatých životních situacích, myšleno fyzicky třeba při sportu (viz případy při sportu kolabujících mladíků) i psychicky, například při velkém úleku a podobně,“ vysvětlil autor studie.

Kdo se chce do studie přihlásit, může tak učinit jednoduše prostřednictvím e-mailu nebo sms zprávy ve tvaru „STUDIE“ na adresy studie@centrum.cz nebo na telefonní číslo 775 112 004 a tam hledat i doplňující informace.