Takovými slovy otevřel na Velký pátek večer pražský kunsthistorik Miroslav Kudrna vernisáž v havlíčkobrodské galerii výtvarného umění. Tísnily se na ní desítky obdivovatelů tvorby rodáka z Havlíčkova Brodu, mladým životem spojeného se Světlou nad Sázavou, malíře a grafika střídavě tvořícího v ateliérech na Černém Mostě v Praze a v Nové Vsi u Světlé nad Sázavou.

Patří do společnosti Zrzavého

Kurátor Saskova díla dal za pravdu ředitelce galerie Haně Novákové, která „vloni zcela poprávu na půdě české kunsthistorie konstatovala, že génius loci tohoto kraje není jen v tvorbě Jana Zrzavého, Bohuslava Reynka, Jaroslava Šerých, Pavla Sukdoláka a Jaroslava Panušky, ale pro úplnost obrazce výtvarných velikánů regionu musíme do jejich výčtu už nyní zařadit nejmladšího z nich - Josefa Sasku,” řekl Kudrna.

Přední malíř a grafik, mimochodem tvůrce několika poštovních známek s tématikou přírody, které jsou v galerii rovněž vystaveny, začínal malovat jako školák ve Světlé nad Sázavou. Jako patnáctiletý začal svůj talent zúročovat na střední výtvarné škole v Praze a hned navazujícím studiem na Akademii výtvarných umění v ateliéru profesora Ladislava Čepeláka.

„V Rytířském sále světelského zámku jsem v mládí spatřil dvě výstavy. Obě přispěly k mému rozhodnutí dát přednost malování před hudbou. V paměti chovám plátna krajináře Jaroslava Panušky. Druhá výstava byla od dosud žijící Venduly Truhlářové, neteře Jana Zrzavého,” vybavuje si Saska své výtvarné počátky.

I rozměrné grafiky si tiskne sám

Miroslav Kudrna v takřka nedýchající galerii ocenil Saskovu výtvarnou invenci a pracovitost i bezvýhradnou podporu manželky Miroslavy: „Oba se rozhodli, a on zvláště, všechny síly věnovat umění, ponechat za sebou detaily a prkotiny života ostatního, zvládnout těžký boj s těmi, kteří ještě vlastní leností a svoji vinou nepronikli do útrob výtvarného umění. Saska si tiskne sám, je to nevídaná zpráva pro vás, kdo to nevíte, že si dnes grafici platí své tiskaře, pomocníky, kteří bez autorovy fyzické přítomnosti dávají konečnou podobu tisku na krásný papír. Saska nedává příležitost do ruky těm, kteří dílo nepochopili, a kteří v soutisku dvou tří desek barevné akvatinty by mohli udělat chybu; způsobem neobyčejně odvážným tiskne ze zinkových nebo měděných desek i velké rozměry.”

Na tři měsíce do Francie

Josef Saska je lauerátem světového salonu Srdce výtvarníků, který se vloni konal ve francouzském Fertois. Odměnou mu je právo po tři měsíce vystavovat v tamější staré synagoze. Malíři od Sázavy se nad Seinou líbí. Při studijním pobytu na pařížské Akademii v roce 1977 potkával legendární Toyen, vrcholnou česko-francouzskou představitelkou evropského surrealismu. „Byla velice skromná a přátelská, mám na ni nejlepší vzpomínky,” říká Saska, několik grafik právě z Paříže tvoří významnou část jeho výstavy v havlíčkobrodské galerii.

AUTOR: IVO HAVLÍK