Nikoli jenom zákazníky už z dálky v Chotěboři a Ždírci nad Doubravou zaujme veselá barevnost obou průmyslových objektů.

S netradičně a originálně pojatými betonárnami, auty a další betonářskou technikou se setkáváme rovných dvacet let. V roce 1994 prošla jako první změnou vzhledu betonárna na pražském Kačerově. Během následujících let se podařilo zpříjemnit tvář mnoha dalších provozoven.

Dílo výtvarníka Jana Rady

Při jejich navrhování vycházel „dvorní" designér firmy, architekt Jan Rada, z různých podnětů.

Například olomoucká věžová betonárna, úzká a vysoká, vybízela k namalování jednookého Kyklopa se zubatým úsměvem. Betonárna v Kosmonosech u Mladé Boleslavi si svým názvem i siluetou přímo říkala o kosmické rakety. Betonárna v Holubicích u Brna má obří dělo a tři figury vojáků, protože stojí na území slavkovského bojiště. Betonárna v Suchdole nad Odrou leží u železniční tratě a zastávky, takže jistě nikoho nepřekvapí, že se i po betonárně projíždí veselý vláček.

Beton se kupuje podle vzdálenosti

Mezi zajímavé počiny patří netradiční pomalování hausbótu plujícího na Baťově kanále ve Veselí nad Moravou – ten sklízí úspěch u místních, ale i vodáků z celé republiky, kteří se s ním potkávají při svých plavbách.

„Zákazníky nelákáme designem, protože beton se kupuje podle vzdálenosti a ceny, ale bezpochyby jde o to, dostat se do podvědomí lidí a pozitivně na ně působit," říká mluvčí společnosti Veronika Cendelínová.

Výraznou část výdajů za reklamu tvoří v Zapě právě náklady na design. Je totiž jasné, že pohled na auto nebo betonárnu vyvedenou v barvách a s firemním logem udělá své. Zvlášť když konkurence nic podobného nedělá.

Betonárny vlastně firmě slouží jako billboardy. Barvami jsou i betonárny přátelštější.

Ivo Havlík