Tak nějak vypadala instalace vysílače poblíž Zbožic nedaleko Havlíčkova Brodu.


„Není to úplně běžná práce, tyhle stožáry se nestaví každý den. Co se týká přesnosti, jde o náročnější záležitost,“ řekl pilot vrtulníku Petr Černý. Ten řídil ruský vrtulník MI8.


Jde o stroj střední kategorie, který disponuje maximální vzletovou vahou 12 tun. Prázdný váží asi 7,2 tun, na laně v podvěsu tedy vzlétne a unese náklad do tří tun. V nákladové kabině o tunu víc. „Dokonce se do něj vejde osobní auto, dokonce jsme v něm vozili i Opel Campo,“ prozradil Černý.


Montovat věž pomocí vrtul〜níku 〜musela firma Vodafone proto, že se bude nacházet 〜v zalesněném terénu, kde byly všechny přístupové cesty pro jeřáb příliš úzké. Díly věže byly uloženy asi kilometr od místa montáže, vrtulník musel vzdálenost přeletět čtyřikrát, aby se díly věže daly na sebe postupně namontovat.


„Tuto možnost využíváme pouze v nejnutnějších případech, když se do místa nedá dostat jeřábem. To se stává asi v deseti případech do roka. Cesta vrtulníkem a stavba přijde asi na 300 tisíc korun, cena vysílače se pohybuje od tří do šesti milionů,“ prozradila Hana Luhanová z firmy Vodafone. V porovnání s jeřábem je užití vrtulníku asi třikrát dražší.