Asi tak by se daly krátce charakterizovat vraky automobilů, které bývají v některých městech naší země poměrně častým jevem. Avšak jak se zdá, nepojízdné automobily z ulic měst a obcí na Havlíčkobrodsku pomalu mizí a stávají se spíše ojedinělým jevem.

Například podle šéfa brodských městských strážníků Jana Pavlíka počet aut „odložených" na ulici, které pak nechává město zlikvidovat, rapidně klesá. „Třeba v roce 2010 to bylo 68 vozů, vloni už jen 48," spočítal Pavlík.

Definice vraku však není jen tak nahodilá, ale musí splňovat určité podmínky. „Například musí být evidentně nezpůsobilé k jízdě, nebo nemá státní poznávací značku," vysvětlil Pavlík. Pokud strážníci takový automobil zjistí a nedaří se jim po dva měsíce kontaktovat majitele, který by situaci napravil, nechávají vozidlo odtáhnout do areálu brodského letiště.

Šrotovné zdarma

Tady si již vůz může přebrat firma, která jej zdarma sešrotuje. „Když se majitel zjistí, zaplatí poplatek za odtah, který je zhruba tisíc korun. Další finanční pokutou to už řešeno není," vysvětlil městský policista Pavlík.

V dalších městech, která jsou menší než Havlíčkův Brod, mají s podobnými případy skutečně spíše ojedinělé zkušenosti.

„Konkrétně odtah a likvidaci řešíme tak jednou do roka. Nepojízdné vozy se nám tu čas od času objeví, ale většinou se nám díky práci v terénu majitele podaří nalézt a  oni si pak nechávají vraky likvidovat sami," konstatoval ředitel chotěbořské městské policie Jiří Novotný.
I tady pak případnou úplnou likvidaci provádí soukromá firma na vlastní náklady.

A podobné zkušenosti jako v Chotěboři mají třeba i ve Světlé nad Sázavou. „Zrovna nedávno jsme předávali jeden vrak k likvidaci, ale jinak jde opravdu spíše o ojedinělou záležitost. Díky místním znalostem se nám daří majitele dlouho odstavených vozidel nalézt a majitelé si auta více hlídají. Už třeba kvůli neplacenému povinnému ručení," zamyslel se šéf světelských městských strážníků Zdeněk Novák.