Může za ni rozsáhlá oprava železničního mostu v Ledči.
Vlaky jsou v příslušném úseku nahrazeny autobusy, výluka potrvá až do pod-zimu letošního roku. Při svých cestách by proto cestující měli počítat se zdržením. „Výlukovému autobusu jízda trvá samozřejmě déle než obvyklým vlakovým spojům. Časově to je okolo dvaceti až pětadvaceti minut," přiblížil Břetislav Novotný ze stanice Českých drah v Ledči nad Sázavou.
Cestujícím se nutné změny a především časové zdržení samozřejmě nelíbí.
„Opravdu mě to štve. Ta objížďka je šílená. Je to hrozně zdlouhavé. Musím jezdit dříve než obvykle, protože autobus jede o dost déle, a navíc má téměř vždy zpoždění." nechala se slyšet Dana Vaněčková, která se synem jezdí tuto trasu téměř každý den.
Lidem také vadí, že výlukový autobus nejede nejkratší možnou trasou. „Jezdím ze Světlé do Ledče poměrně často. Hlavně tedy o víkendu. Chápu, že se most musí opravit, byl ve velmi špatném stavu. Ale co jsem slyšel, tak objížďka mohla být kratší. Kdyby se dotčené obce lépe dohodly se Správou železniční a dopravní cesty, mohla být vyasfaltována, nebo alespoň provizorně opravena jedna místní polní cesta a celá objízdná trasa by se podstatně zkrátila," zareagoval další z cestujících Michal Tesárek. Ten upřesnil, že se jedná o cestu mezi Hradcem a Ostrovem.
„Řidiči autobusů mají dané časy, ty by měli dodržovat, ale někdy to je problém. Někdy jsou docela nervózní a vůbec jim to nezávidím," pokračoval Tesárek.
Otázkou zůstává, jak by České dráhy řešily situaci, kdyby se Posázavským pacifikem vypravila početná skupina turistů. Míst v autobusu je přece jen podstatně méně.
Do dvou vagonů se vejde až sto šedesát osob, ale v autobuse se počet míst pohybuje pouze okolo šedesáti. „Tak to by byl skutečně problém. Pokud bych tedy rychle nesehnal dalšího řidiče a další autobus, o čemž pochybuji," připustil Novotný. Turisté se tedy podle jeho slov musejí připravit i na variantu, že pokud jich pojede víc, tak si někteří z nich buď počkají, anebo budou muset hledat jiný způsob dopravy.
A co mohou očekávat lidé, kteří se mezi Ledčí a Světlou chtějí vlakem přepravit i s koly? „U některých spojů je to možné. Jde celkem asi o pět nahrazených vlaků. Jinak do autobusu se kola vejdou jen těžko. Možná jedno, nejvíc dvě, víc určitě ne. Záleží také na tom, kolik aktuálně jede lidí," podotkl Novotný.
„Pokud se tedy lidé chystají jet vlakem z Ledče do Světlé, nebo opačně, je lepší vyrazit dříve, nebo počítat s případným zdržením. A jestli vyrazí i s koly, tak doporučuji dopředu se informovat, zdali je vybraný spoj přepraví či nikoliv," poradil Novotný.
Rekonstrukce železničního mostu v Ledči nad Sázavou byla zahájena počátkem července. Starý most, který železnici sloužil dlouhých 113 let, už dělníci před několika málo dny strhli.
„Součástí stavby je výměna železničního svršku i spodku. Rekonstrukce mostu je navržena tak, aby pod ním na silnici bylo možné dodržet veškeré parametry výšky a šířky," shrnul stručně Marek Illiaš ze Správy železniční a dopravní cesty.
OPRAVA BYLA NEZBYTNÁ
Oprava mostu již byla podle jeho vyjádření nezbytná.
„Mostní konstrukce byla v nevyhovujícím stavu. Byla zkorodovaná, popraskaná a poškozená průsaky vody. Stavební práce si vyžádají asi dvaadvacet milionů korun," konstatoval mluvčí Illiaš.
S rekonstrukcí mostu souvisí i plánovaná oprava komunikace číslo II/150, která pod ním vede a kterou vyspraví v průběhu příštího roku Kraj Vysočina.
„Proto až do 13. září platí úplná uzavírka této silnice. Po ní bude, a to do začátku října, následovat ještě částečná uzavírka v trvání jednadvaceti dnů a provoz bude řízen pomocí semaforů," uvedla Petra Kalenská z ledečské radnice.
Ve dnech 5. a 6. října bude silnice pod mostem opět zcela uzavřena a od 7. do 30. října vstoupí v platnost její další částečná uzavírka v trvání čtyřiadvaceti dnů a provoz bude opět řízen pomocí semaforů.
Schválená objízdná trasa pro vozidla do 3,5 tuny a autobusy měří necelých patnáct kilometrů.
Objízdná trasa pro vozidla nad 3,5 tuny bude znamenat pro řidiče ujet na vyznačené objízdné trase z Ledče nad Sázavou do Ostrova dokonce až sedmatřicet kilometrů.
Andrea Provazníková