„S regionální značkou už má v regionu zkušenost téměř osmdesát producentů. Smyslem certifikace je zviditelnění tradičního regionu a práce místních výrobců,“ uvedl hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek.

Čtyři druhy nejžádanějších domácích medů nyní může regionální značkou označit Václav Fikar z Olešné. Fikarovi se včelařením zabývají již 23 let. Původně to měl být jenom koníček, nakonec se z něj ale zrodila včelí farma. V současné době včelařství vlastní 230 včelstev.

„Zabýváme se chovem včel, zpracováním včelích produktů i výrobou mezistěn různých rámkových měr,“ říkají o své farmě Fikarovi.

Produkcí panenského medu a dalších včelích produktů se zabývá druhý čerstvý držitel certifikátu Jan Krajíček z Rozňáku. Zdejší včelařství se specializuje na výběrové druhy medu v jednom z nejčistších regionů České republiky. „Naše včelky pečují o okolní ovocné sady, zemědělské pozemky, původní květnaté louky a přilehlý komplex pelestrovských lesů. V kombinaci s unikátní technologií se zaměřujeme na produkci panenského medu,“ říká včelař z Rozňáku.

Panenský med od jeho včel splňuje náročné podmínky pro používání ochranných značek Český med a Med jak má být. „Na rozdíl od klasického včelaření pro nás není rozhodujícím parametrem množství vyprodukovaného medu, ale jeho kvalita. O mimořádné kvalitě našich včelích produktů svědčí především vzrůstající poptávka zákazníků z celé České republiky a opakované nejvyšší hodnocení v celorepublikových soutěžích. Každá sklenice panenského medu z Rozňáku je proto označena centrálně evidovanou pečetí a originálem samolepky získané zlaté medaile v soutěži Český med roku,“ doplnil Jan Krajíček.

Současná síť prodejen regionálních produktů nově čítá 35 provozoven. Přibyla k nim prodejna v Rybní ulici v Chotěboři. „Zájemců o značku Regionální produkt Vysočina neubývá, tradiční držitelé certifikátů pravidelně žádají po dvou letech uplynutí platnosti propůjčené značky o prodloužení platnosti. V minulosti získali možnost užívat značku a její prodloužení například Klátilovy uzenářské speciality z Pacova, chléb Pekařství a cukrářství Jiřího Žáka z Havlíčkova Brodu nebo originální skleněné šperky Bibiány Zelníčkové ze Žďáru nad Sázavou. Aktuálně figuruje v databázi regionální značky třicítka producentů s desítkami originálních výrobků,“ uvedla mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová.



Cílem regionálního značení je zviditelnění regionu Vysočiny a také podpora zdejších výrobců. Značka usnadňuje orientaci zákazníkům, kteří si chtějí odnést skutečně pravý suvenýr z Vysočiny, i místním obyvatelům, kteří chtějí podpořit „své” výrobce. Držitelé certifikátu musí splňovat několik podmínek.

Jejich výrobky musí mít dostatečnou kvalitu, být šetrné vůči životnímu prostředí a také musí být jedinečné ve vztahu k Vysočině – vyrobené tradiční technologií, ručně nebo z místních surovin. Stylizované „V“ v logu značky představuje typickou kopcovitou krajinu Vysočiny se zbrázděnými bramborovými poli. Nepravidelná kontura symbolizuje ruční práci, osobní přístup a historickou patinu – známku dlouhodobého používání a kvality.