„Sešly jsme se tady v rámci takto zaměřené řemeslné dílny už po páté,“ řekla Krausová. „Naposledy tady s námi byl i jeden muž, teď ale nepřišel žádný,“ poznamenala s úsměvem.


Samotná výroba budoucí brože, náušnic či přívěsku technikou smaltu začíná vystřižením patřičného tvaru z měděného plechu. Následuje jeho čištění, odmaštění a pilování. Po té přijde na řadu základní vrstva smaltu, vytvoří se smícháním smaltové barvy a vody, a první vypálení ve smaltové peci při teplotě 850 až 860 stupňů Celsia.


„Po vychladnutí se na budoucí šperk nanášejí další vrstvy smaltové barvy, to už podle fantazie či vybraného motivu autora,“ vysvětluje Krausová a dodává, že i v této a dalších fázích následuje opětovné vypálení v peci. „Tady už se teplota stanovuje podle jednotlivých barev. Koliduje mezi 810 až 850 stupni a šperky se v ní ponechají tak čtyři až šest minut.“


Zuzana Tesařová přišla do dílny díky kamarádce, která ji tam pozvala.


„Ještě nevím, co to nakonec bude, ale asi brož,“ říká. „O této technice jsem nevěděla vůbec nic, složité to není. Myslím, že by to zvládl každý.“
Nejen paní Zuzana a Ilona Krausová, ale i všechny ostatní ženy a dívky, jsou s pobytem v řemeslné dílně havlíčkobrodské Galerie výtvarného umění spokojeny.


„Úžasné totiž je, že se nám podařilo získat barevné skleněné nitě a korálky, které dávají šperkům po vypálení úžasný finální šmrnc,“ pochvaluje si Ilona Krausová.

Jaromír Kulhánek

Více čtěte v pondělním vydání Havlíčkobrodského deníku.