Vlastimil Jindra je členem Veteran Car Clubu Havlíčkův Brod, kromě toho má několik dalších koníčků, včetně myslivosti. Na výstavu do havlíčkobrodského muzea přivezl ukázat svoje dvě domácí lásky. Motocykl ČZ 150c z roku 1949 a ještě jednu mladší krasavici, bílo modrou motorku skútr ČZ 501 z roku 1959.

Tu mohli dnešní padesátníci potkávat v ulicích ještě v sedmdesátých a osmdesátých letec. Jezdilo se na ní ve dvojicích, spolujezdec zvládl cestu obkročmo i bokem. Tahle Čézeta je bezesporu československou motocyklovou legendou. Kvůli tvaru skútru i typicky kulatému světlu jí majitelé dali přezdívku prase.

Unikátní výstava motocyklů v Havlíčkově Brodě. Prohlédněte si ji
Historické skvosty mezi motorkami jsou k vidění v brodském muzeu. Podívejte se

„Veteránům jsem se začal naplno věnovat, když mi bylo padesát a začal jsem je dávat postupně dohromady. Dřív na to nebyl čas, ale je to láska na celý život,“ říká šťastný majitel dvou historických skvostů.

Jak dodává, má ke své bílo modré motorce doma v garáži i doplněk, auto ve stejné barvě. Zdůrazňuje, že láska k veteránům je náročná na čas, ale i na peníze.

„Tak deset let zpátky mi na autě na dveřích zrezavěla maličká kovová šipka, z historického hlediska ale dost důležitá. Novou jsme pořídili za šest tisíc,“ ukazuje detail na fotografii.

Vlastimil Jindra z Příjemek, jeden ze šťastných majitelů historických motorekVlastimil Jindra z Příjemek, jeden ze šťastných majitelů historických motorekZdroj: Deník/Štěpánka Saadouni

Jako každý pyšný vlastník má i Vlastimil Jindra fotografie svých miláčků v mobilním telefonu, aby je měl pořád s sebou. To že se mu podařilo jednu ze svých motorek doslova vzkřísit po pomalém umírání ve staré kůlně, děkuje kamarádovi Miloslavu Němcovi.

Někteří majitelé si takových strojů neuměli vážit. Byly to pro ně staré krámy. Motorku odstavili do stodoly, kde pomalu rezavěla nebo ji rozebrali na součástky,“ povzdechne si. Mimochodem dneska se takové „krámy“ i v havarijním stavu prodávají minimálně za šestimístné částky.

Sehnat náhradní díly na historické skvosty není jednoduché. Majitel musí mít buď kamaráda se šikovnýma rukama nebo jezdit po burzách a bazarech. Ovšem s plnou peněženkou. Občas se Vlastimil Jindra na svých motorkách i projede, ale jen na kratší tratě. Jak hrdě zdůrazňuje, nemusí se bát, že se časem o jeho motorky nebude mít kdo starat. Kouzlu veteránů propadl jeho syn a dokonce už i vnuk.

Osobní auto nedalo přednost při vjezdu na hlavní silnici motorce. Ilustrační foto: Deník/Zdeněk Kellner
Motorkář skončil po nehodě v Okrouhlici v nemocnici. Do cesty mu vjelo auto

Legendární motocykl ČZ 501

  • První sériovou Čezetu vyrobili v roce 1957.
  • Takzvané prase je jedním z nejznámějších skútrů tuzemské výroby.
  • Vyvážel se do 40 zemí světa a prodalo se asi 120 tisíc kusů, přitom se vyráběl jen do roku 1964.
  • Proslavila ho i reklama s hercem Lukášem Pavláskem.
  • Před pár lety byl pokus značku Čezeta vzkřísit, nicméně projekt nebyl příliš úspěšný.

Připomeňte si vtipnou reklamu s Lukášem Pavláskem a „prasetem"

Zdroj: Youtube