Značky zakazující kamionům vzájemné předjíždění na vysočinské části dálnice zatím chybí. A řidiči osobních aut se jich nemohou dočkat. „Chápu, že nemají omezovače nastavené stejně a jeden tak může jet o půl kilometru za hodinu více. Ale táhnout se za nimi pět minut, než se předjedou, to je o nervy,“ podělil se o svou zkušenost Petr Dvořák z Jihlavska.

Policisté již dříve oznámili, že vytipovali úseky, kde auta jedou do kopce a k dispozici jsou dva jízdní pruhy v jednom směru jízdy. Šéf vysočinských policistů Miloš Trojánek v půlce srpna sdělil, že osazení zákazových značek u dálnice je otázkou pouze týdnů. „Chceme mít hotovo co nejdřív, nejpozději 1. listopadu, kdy začíná zimní sezona,“ potvrdil následně František Jemelka z ministerstva dopravy.

Vysočinští dálniční policisté Deníku předvedli, co vše umí kamery umístěné na dálnici.
Nový bič na kamiony na D1. Na třinácti kopcích Vysočiny jim zakážou předjíždění

Podle návrhu, který dala Policie ČR ministerstvu dopravy, má jít ve směru na Brno o úsek u Hořic, u Humpolce a před sjezdem na Větrný Jeníkov. Poměrně dlouhý úsek dlouhý přes dvanáct kilometrů pak bude kolem Jihlavy. Dále bude zákaz také u Meziříčka, u Velkého Meziříčí a před sjezdem na Velkou Bíteš.

V opačném směru budou mít kamiony zakázané předjíždění za Velkou Bíteší, pak půjde o dvanáctikilometrový úsek kolem Velkého Meziříčí, značky budou také před sjezdem na Měřín, u Jihlavy, za nájezdem od Větrného Jeníkova a u Humpolce.

Návrh úseků, kde chce Policie ČR zakázat předjíždění kamionů:

Směr Brno
75,0 – 76,7 (klesání, směrový oblouk, mostní konstrukce); 85,5 – 87,5 (klesání, směrový oblouk); 96,5 – 99,5 (klesání, směrový oblouk); 107,0 – 119,2 (klesání, směrový oblouk, lesní úsek, v km 117 kontrolní plocha PČR pro nákladní dopravu, křížení významných komunikací II/353, I/38 s dálnicí); 126,3 – 131,5 (klesání, zatáčka, lesní úsek); 143,3 – 147 (směrový oblouk, mostní konstrukce); 155,0 – 161,5 (směrový oblouk, mostní konstrukce, kontrolní plocha PČR pro nákladní dopravu v km 160).

Směr Praha
161,5 – 158,0 (směrový oblouk, mostní konstrukce, kontrolní plocha PČR pro nákladní dopravu v km 160); 153,5 – 141,5 (klesání, směrový oblouk, mostní konstrukce); 137,5 – 134,8 (klesání, směrový oblouk, mostní konstrukce); 119,2 – 112,7 (kontrolní plocha PČR pro nákladní dopravu v km 115, křížení významných komunikací II/353, I/38 s dálnicí); 103,7 – 98,5 (klesání, směrový oblouk); 85,0 – 76,5 (klesání, směrový oblouk, mostní konstrukce).
Zdroj: Policie ČR

Dle mluvčí vysočinských policistů Dany Čírtkové je důvodem pro zákaz předjíždění kamionů zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu. „Naše požadavky se opírají mimo jiné o výsledky celostátního sčítání dopravy,“ dodala s odkazem na akci Ředitelství silnic a dálnic ČR z roku 2020.

Tehdy se zjistilo, že na dálnici jezdí oproti roku 2015 o patnáct procent více aut, o šestnáct procent je více „těžkých“ vozidel. Pak dochází k tomu, že předjíždějící kamion zablokuje pravý jízdní pruh a za ním rychle vznikají kolony. „Ty jsou příčinou nebezpečných předjížděcích manévrů, respektive pokusů zařazení do kolony stojících vozidel v pravém jízdním pruhu, a tedy úplného zablokování levého jízdního pruhu, potažmo celého pásu dálnice,“ vysvětlila Čírtková.

Digitální tabule

Řidiči kamionů se zatím nesmí vzájemně na D1 předjíždět u Brna, zřejmě to budou mít zakázané také na dálnici D2 v celé délce až po hranici se Slovenskem a to v obou směrech. Jakákoliv možnost omezit tento nešvar na vysočinské části dálnice zatím chybí. Mezi 74. a 167. kilometrem však fungují digitální tabule, kde lze zobrazit omezení dle aktuální situace. „Tímto značením spíše varujeme před nebezpečím nebo omezujeme rychlost, zákaz předjíždění kamionů se dává až při kalamitních situacích. Nyní potřebujeme, aby tam ty značky byly natrvalo,“ vysvětlil Trojánek.

Celý vysočinský úsek dálnice je pak pod kamerami, proto budou mít dálniční policisté přehled, jak kamioňáci dodržují značky. „Když uvidím porušování pravidel na kameře, budu informovat hlídku, která se na dálnici pohybuje a vyrazí na místo,“ sdělil jeden z policistů a tím, že jinak je následné vymáhání pokut v případě zahraničních řidičů velmi obtížné.