Pokut už bylo jen za letošní rok více než dvě stě. „Řidiči kamionů jedoucí po D1 začínají chápat význam dopravní značky. Navíc když zaplatí za porušení zákazu předjíždění 5500 korun a dostanou 6 trestných bodů,“ připomněli policisté v souvislosti se zákazem předjíždění.

Značky zakazující předjíždění kamionů začaly platit hned při jejich instalaci, policie se na jejich dodržování zaměří.
MAPA: Na jihlavské části dálnice D1 začíná zákaz předjíždění kamionů

Ten platí denně od pěti hodin ráno do deseti večer, značky jsou na dálnici mezi Humpolcem a Jihlavou a také od Velkého Meziříčí až na krajské hranice od loňského 11. listopadu. Plošný zákaz předjíždění kamionů přitom na dálnici platí i bez značek, řidič nákladního auta totiž nesmí při předjíždění ohrozit nebo omezit auta za ním.

Zákazové značky tento fakt pouze zdůrazňují a další budou přibývat. „Vždy zákaz platí s výjimkou stoupacích pruhů, kde bude předjíždění povoleno. Mezi Prahou a Brnem je dvacet úseků do kopce,“ připomněl mluvčí Ředitelství silnic a dálnice ČR Jan Rýdl.

Návrh úseků, kde chce Policie ČR zakázat předjíždění kamionů:

Směr Brno

75,0 – 76,7 (klesání, směrový oblouk, mostní konstrukce)
85,5 – 87,5 (klesání, směrový oblouk)
96,5 – 99,5 (klesání, směrový oblouk)
107,0 – 119,2 (klesání, směrový oblouk, lesní úsek, v km 117 kontrolní plocha PČR pro nákladní dopravu, křížení významných komunikací II/353, I/38 s dálnicí)
126,3 – 131,5 (klesání, zatáčka, lesní úsek)
143,3 – 147 (směrový oblouk, mostní konstrukce)
155,0 – 161,5 (směrový oblouk, mostní konstrukce, kontrolní plocha PČR pro nákladní dopravu v km 160)

Směr Praha

161,5 – 158,0 (směrový oblouk, mostní konstrukce, kontrolní plocha PČR pro nákladní dopravu v km 160)
153,5 – 141,5 (klesání, směrový oblouk, mostní konstrukce)
137,5 – 134,8 (klesání, směrový oblouk, mostní konstrukce)
119,2 – 112,7 (kontrolní plocha PČR pro nákladní dopravu v km 115, křížení významných komunikací II/353, I/38 s dálnicí)
103,7 – 98,5 (klesání, směrový oblouk)
85,0 – 76,5 (klesání, směrový oblouk, mostní konstrukce)

Zdroj: Policie ČR

Ovšem i v těchto místech mohou kamiony předjíždět pouze středním pruhem, nesmí do levého. „Zažili jsme opakovaně situaci, kdy se kamion se špatným obutím zastavil, další ho chtěly objet, zastavily se také a dálnici zablokovaly. To je hotovo pro všechny a my pak musíme s vozy údržby couvat v protisměru. A zatímco vinící této situace pak sedí ve vyhřívaných kabinách, naši chlapi chodí mezi nimi lopatami pod ně hází sůl,“ zlobil se Rýdl.

Celý vysočinský úsek dálnice je pak pod kamerami, proto budou mít dálniční policisté přehled, jak kamioňáci dodržují značky. „Když uvidím porušování pravidel na kameře, budu informovat hlídku, která se na dálnici pohybuje a vyrazí na místo,“ sdělil již dříve jeden z policistů s tím, že jinak je následné vymáhání pokut v případě zahraničních řidičů velmi obtížné.