Podle nezávislého starosty Pavla Dobrovolného má mít obec celkem pět zastupitelů, ale nyní jsou kandidáti na funkci zastupitele jenom čtyři. „Pátá zastupitelka se přestěhovala, učinila to dost nečekaně. Kandidaturu odmítla prostřednictvím SMS zprávy. To mě dost překvapilo, a musím říci, že nemile,“ konstatoval starosta Dobrovolný s tím, že se nepodařilo za tuto kandidátku najít v obci náhradu.

Nejsou lidi

„Proč se to nedaří, tak to vám vysvětlím zcela jednoduše. Nejsou lidi a není zájem. Na obecní úřady se v poslední době valí shora neuvěřitelné množství nesmyslů. Jenom několik příkladů za všechny. Zákon na ochranu osobních údajů, takzvané GDPR, a zákon o střetu zájmů. Narůstá zbytečná byrokracie. Tak není divu, že přibývá obcí, kde se nikomu na obecní úřad nechce. To ani nemluvím o stále horších vztazích mezi lidmi,“ povzdechl si starosta. Jak dodal, podle jeho informací ze současně úřadujících starostů na Vysočině údajně asi 13 procent odmítá kandidovat a asi 9 procent už jen jako zastupitelé.

„Pokud se nepodaří ve Ždírci vůbec sestavit kandidátku a ani uspořádat volby v náhradním termínu, bude na obec uvalena takzvaná nucená správa. Správce určí Ministerstvo vnitra. Není na tom nic neobvyklého. Ve Ždírci byla nucená správa už v 90. letech, než jsem se rozhodl, že se vedení obce ujmu. V nejhorším případě nám hrozí, že spadneme pod správu Havlíčkova Brodu, ale to bychom museli vyhlásit referendum, zda si to občané přejí. Také Brod by musel s připojením souhlasit,“ nastínil starosta Dobrovolný další postup. Ždírec není jediná obec, která má problém dát dohromady zastupitelstvo. Při posledních komunálních volbách před čtyřmi lety byl nucený správce ustaven například v obci Slavníč u Herálce.

Správce má omezenou pravomoc

„Činnost správce obce není plnohodnotnou náhradou působnosti a pravomoci zastupitelstva ani starosty. Správce kromě podílu na uskutečnění dodatečných voleb, ty obvykle vyhlásí ministerstvo vnitra do tří měsíců, plní pouze vybrané úkoly na úseku samostatné působnosti a dále úkoly přenesené státní správy a územní samosprávy, z nichž některé mají převážně udržovací charakter," vysvětlil politolog Pavel Plíšek. Podle jeho slov správce obce schvaluje rozpočet obce a závěrečný účet obce a hospodaří podle schváleného rozpočtu.

„V oblasti majetkoprávní pouze spravuje majetek obce, ale nemůže s ním zásadním způsobem disponovat. Nemůže také rozhodovat o akcích, které směřují k dalšímu rozvoji obce," dodal Plíšek.