„V roce 2014 a zejména v roce 2015 byl ze strany občanů, uživatelů cyklostezky, vznesen požadavek na provedení osvětlení stezky mezi Ždírcem a Krucemburkem. Tlak na provedení osvětlení zesílil po několika vážných nehodách cyklistů, které se na stezce staly," popsal situaci starosta Jan Martinec.

Při přípravě rozpočtů na rok 2016 zastupitelstva Ždírce i Krucemburku vyčlenila na tuto akci finanční rezervu a Ždírec společně s úřadem městyse Krucemburk objednal projekt osvětlení s tím, že by do léta mohlo být osvětlení instalováno. „Tento projekt byl, kromě jiného, zaslán v polovině února k vyjádření správě CHKO Žďárské vrchy (CHKO). K překvapení objednatelů správa návrh projektu zamítla s odůvodněním, že navrhované šest metrů vysoké stožáry veřejného osvětlení naruší krajinný ráz,"sdělil překvapivou informaci starosta Martinec.

Městský úřad proto svolal schůzku všech zúčastněných a přizval dodavatele speciálních LED svítidel, která nebudou například osvětlovat projíždějící automobily a jejich světelný kužel bude důsledně směřovat na stezku. „Na schůzce 6. dubna jsme měli asi všichni, mimo zástupců CHKO, pocit, že jsme se dohodli na snížení výšky stožárů a na šedém provedení sloupů. O to větším překvapením je pro nás zamítavé stanovisko CHKO z 30. května," popsal vývoj jednání Martinec a nabídl k nahlédnutí zprávu CHKO, která je na webových stránkách města.

Město Ždírec nad Doubravou i městys Krucemburk proto nyní připravují odvolání k zamítavému stanovisku. „Nepůjde to ovšem tak rychle. Napřed musíme požádat o stavební povolení, stavební úřad žádost zamítne z důvodu zamítavého stanoviska CHKO, a teprve po nabytí právní moci zamítavého rozhodnutí stavebního úřadu můžeme podat odvolání. To bude už pomalu konec prázdnin a výsledek odvolání nejistý," konstatoval starosta a dodal: „Až tedy půjdete, či pojedete za tmy po stezce, vzpomeňte si, že jak zastupitelé Ždírce nad Doubravou, tak Krucemburku, měli velkou snahu přispět ke zvýšení bezpečnosti uživatelů stezky."

Pod stanoviskem Agentury ochrany přírody a krajiny ČR ze 30. května 2016 adresované firmě Citelum, která měla osvětlení zajistit, je podepsán Václav Hlaváč, ředitel CHKO. Uvádí se v něm: „Řada 29 kusů šestimetrových, respektive 41 kusů čtyřmetrových sloupů veřejného osvětlení nepřijatelně vysoko převyšujících úroveň silnice by zcela jistě změnila výraz obou komunikací a pohled od krajin. V nočních hodinách by veřejné osvětlení způsobovalo světelné znečištění krajiny."