„Projektová kancelář DMC Havlíčkův Brod dokončuje projekt na záchranu ždíreckých přechodů pro chodce. Slovo záchrana je namístě, protože při nečinnosti by došlo ke zrušení všech přechodů pro chodce. Po jednání s dopravní policií, krajským úřadem a ŘSD Brno se rýsuje řešení, které nebude sice ideální, ale v dané situaci je to maximum možného,“ říká starosta Jan Martinec.

Nepůjde rozhodně o žádné malé úpravy. Jaké to budou úpravy, starosta Martinec hned následně popsal. Přechod na Chrudimské ulici u základní školy bude zachován ve stávající šíři, ale musí být oboustranně nasvícen speciálními světly. Stávající přechody na Chrudimské ulici na křižovatce u Lázničků, to jest u firmy D&S a mezi knihovnou a restaurací, budou ale zrušeny bez náhrady.

Přechody na Brodské nevyhovují

„Nejvyužívanější přechod na Brodské ulici u kina bude také zrušen a nově je navržen až v prostoru proti domu čp. 97 firmy Hiesbök, to jest o 75 metrů dál směrem k Pikulce oproti současnému přechodu pro chodce. Důvodem je to, že žádný přechod pro chodce nesmí být delší než osm metrů a tuto podmínku nelze na třech jízdních pruzích dodržet. Zřízení přechodu předpokládá výstavbu ostrůvku na Brodské ulici, prodloužení chodníku u Kasalových o 60 metrů, dále instalaci osvětlení přechodu a změnu dopravního značení. Náklady na tyto úpravy lze odhadnout na více než půl milionu korun,“ vysvětluje starosta  s tím, že otázkou ovšem zůstává, zda budou lidé tento přechod daleko od křižovatky vůbec využívat.

Obyvatelům Ždírce se rušení přechodů také nezamlouvá. „Podle mého názoru se tím znepříjemní například cesta do ždíreckého kina, problémy budou mít i někteří školáci. Navíc chodci, kteří byli zvyklí přechody v určitém místě používat, to budou dělat, i když tam přechody nebudou. Přebíhání přes silnici před jedoucím autem může skončit tragicky,“ míní například paní Markéta ze Ždírce.

Přechod na Brodské u Magic baru (nonstop) bude zachován, ale musí být oboustranně nasvícen.
Velmi využívaný přechod u cukrárny DIPP bude bohužel zrušen.

„Současný přechod u cukrárny Dipp je situován šikmo k ose silnice a je dlouhý devět metrů, takže z hlediska normy nevyhovuje směrově ani délkou. Napřímení přechodu a zkrácení na požadovaných 8 metrů brání autobusové zastávky a výjezd od domu čp. 124,“ upřesňuje starosta.

Tento přechod bude nadále sloužit pouze jako místo pro přecházení, kde chodec nemá přednost před projíždějícími vozidly.

Postupně dojde i na místní části

Posledním upravovaným přechodem je přechod u kruhového objezdu, který navazuje na ulici 5. května. Zde bude zkrácen připojovací pruh na silnici I. třídy, která bude jednostranně zúžena a přechod bude dlouhý normou požadovaných sedm metrů.

I tento přechod bude nově nasvětlen a předpokládané náklady na úpravu přechodu dosáhnou částky půl milionu korun. „Přechody pro chodce na Novém Ransku, Benátkách, Kohoutově a Údavech budou projekčně řešeny až po vyřešení přechodů ždíreckých.

Jedná se opět o přechody, kde budou nutné větší stavební úpravy vyžadující nejen náročnou projektovou přípravu, ale zejména hodně peněz na realizaci,“ zdůrazňuje starosta Martinec.

Problematika řešení přechodů pro chodce je složitá a finančně velmi náročná. „Město podá letos rozhodně žádost o dotaci z Fondu Vysočiny z grantu Bezpečná silnice 2012 a předpokládáme, že nejméně tři přechody upravíme. U žádosti o dotaci je ovšem výsledek nejistý, protože v rámci kraje bude takříkajíc natažených rukou pro dotace určitě hodně,“ povzdechne si starosta Martinec.

Zpřísnila se norma

Proč tolik přechodů pro chodce bude zrušeno? Dopravní inspektorát Policie ČR kraje Vysočina (DI) začal totiž loni roce posuzovat technické parametry všech stávajících přechodů pro chodce podle vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj č. 398/2009 Sbírky o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb. Tato vyhláška podstatně zpřísňuje podmínky nejen pro výstavbu nových přechodů pro chodce, ale i pro již existující přechody.

Podle dopravního inženýra Karla Kadečky z Dopravního inspektorátu Územního odboru Havlíčkův Brod Policie ČR dopravní inspektorát provedl revizi.

Ta se konala v rámci přechodů pro chodce v rámci celého Kraje Vysočina. „Správci komunikací byli informováni. Některé přechody byly neosvětlené, nebo příliš dlouhé. Tyto přechody pro chodce nejsou bezpečné a neměly by se dál používat,“ vysvětluje dopravní inženýr.