VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železniční stanice v Brodě se chlubí dlouhou a zajímavou historií

Havlíčkův Brod – Bohatou historii i současnost železniční stanice v Havlíčkově Brodě na trati vedoucí na Prahu a Brno, přiblížila brodským seniorům ve středu 8. listopadu poutavá přednáška Lukáše Sobotky.

8.11.2017
SDÍLEJ:

Historii brodské železniční stanice přiblížil Lukáš Sobotka velmi poutavým způsobem.Foto: Deník / Saadouni Štěpánka

Přednáška se konala v prostorách Senior Pointu, v budově AZ Centra. Byla sice určena dříve narozeným, ale zaujala i mnohem mladší posluchače, kteří se zajímají o historii města Havlíčkův Brod a jeho železnici. Lukáš Sobotka, jinak zastupitel obce Pohled, je vedoucí technického oddělení firmy Chládek a Tintěra. „Firma vznikla roku 1994, existuje 23 let, jejím oborem jsou železniční stavby, silnice stavby, pozemní, recyklace i doprava,“ upřesnil Sobotka. Právě tato firma provedla před dvěma lety rekonstrukční práce na železniční stanici i na trati v Havlíčkově Brodě.

Jak vysvětlil Lukáš Sobotka, historie železniční stanice v Havlíčkově Brodě na trati vedoucí dnes od Prahy až do Brna, sahá až do poloviny 19. století. V roce 1845 byl zahájen provoz na trati Praha - Olomouc, v roce 1860 se zrodila myšlenka možného železničního spojení tehdejšího Německého Brodu s Prahou a 26. ledna 1869 se uskutečnil první výkop na trati Německý Brod, Golčův Jeníkov a Kolín. „První vlak se schvalovací komisí projel po této trati v roce 1870,“ upřesnil Sobotka. Trať byla otevřena pro dopravu 22 prosince téhož roku. V roce 1898 došlo k myšlence protažení tratě na Žďár nad Sázavou. „Na zprovoznění tratě a jejího financování, byly vydávány směnky v objemu zhruba šest milionů korun na čtyřprocentní úrok,“ podotkl Sobotka. Teprve ve 30. letech se začala připravovat výstavba nové spojnice Prahy a Brna. V současné době je Havlíčkův Brod významným železničním uzlem na trase Praha-Brno.

Stejně tak bohatá je historie brodského tunelu kousek od Pohledských Dvořáků. „Tento tunel je nejmenší v republice. Panuje v něm nepřetržitá tma. Původní pracovní osvětlení bylo zrušeno. Málo kdo, když projíždí tunelem, si uvědomí, že má nad hlavou 26 metrů zeminy,“ upřesnil Sobotka. Stavba tunelu začala v roce 1941. Proražen byl podle Sobotky 17. července 1942 pomocí odstřelu a výlomu rychlostí čtyři metry za den. „Dělníci odpracovali 38 200 směn ve dne i v noci,“ nastínil Lukáš Sobotka postup prací. Na stavbu tunelu bylo použito asi sedm tisíc kubíků žuly, další tisíce kubíků cementu, písku, tisíce rozbušek a doutnáků. Za druhé světové války měl sloužit tunel jako podzemní rafinerie olejů pro německou armádu. V tunelu jsou dvě studny, z toho jedna stále funkční, z doby války pocházejí rovněž dva sály, navazující na trasu tunelu, které byly podle Sobotky údajně zazděny.

Náročnou modernizaci trati, její kompletní opravu, včetně stanice a nástupišť v Havlíčkově Brodě, provedla firma Chládek a Tintěra po dlouhých 50 letech v roce 2015. Lukáš Sobotka vystudoval Střední průmyslovou školu stavební v Havlíčkově Brodě, poté stavební fakultu v Brně a jeho osudem se stala železnice. V roce 2007 se podílel například na opravách trati u Šlapanova a Pohledu. Historie havlíčkobrodské železnice ho zaujala natolik, že se rozhodl ji zpracovat podrobně a formou přednášek s ní seznámit veřejnost. Středeční přednáška v Senior Pointu měla premiéru. Přesto, že šlo o odborné informace, podal je autor tak zajímavě, že zaujal i naprosté laiky.

Autor: Štěpánka Saadouni

8.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Peníze z kampaně Dejme úsměv dětem putují do brodského azylového domu

Byt jako investice? Splátky vás vyjdou dráž

Novinář uspěl u soudu proti politikovi kvůli členství v Lidových milicích

Vysočina – Okresní soud v Jihlavě ve čtvrtek zamítl žalobu krajského politika na Vysočině za hnutí ANO Josefa Pavlíka na regionálního novináře Miroslava Mareše, vydavatele serveru obcasnik.eu. Pavlík Mareše zažaloval, protože se mu nelíbilo, že o něm novinář napsal, že byl za minulého režimu členem Lidových milicí. Jenže podle politika to není pravda. Po soudu tak požadoval, aby Mareš na svém webu musel napsat, že k tomuto tvrzení nemá žádné důkazy.

Dechovky začínají v pátek už v 15 hodin

Havlíčkův Brod – Program Dechovky na Ostrově - nebo také Dechovka pro Světlušku - se ve velkém sále KD Ostrov v Havlíčkově Brodě koná v pátek 17. listopadu už od 15 hodin!

OBRAZEM: Dandys a Cinta v sobě našli zalíbení

Vysočina - Na konci října do jihlavské zoologické zahrady přivezli 140 kilo vážícího tygra sumaterského z brněnské zoologické zahrady. V Jihlavě na něj čekala pětiletá tygří samice Cinta. Tygři v sobě našli během krátké doby zalíbení a po týdnu je tak zoologové pustili k sobě.

V derby nebyl nikdo stoprocentní

Vysočina – Podzimní část Moravskoslezské divize dorostu – skupiny D už také patří minulostí. Šestnácté kolo nabídlo hned dvě derby Vysočiny. V nich ani jeden z týmů stoprocentní. Nejblíže k úspěchu měl Žďár nad Sázavou, výběr starších porazil Pelhřimov 5:1 a mladší jen remizoval 1:1.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT