Přednáška se konala v prostorách Senior Pointu, v budově AZ Centra. Byla sice určena dříve narozeným, ale zaujala i mnohem mladší posluchače, kteří se zajímají o historii města Havlíčkův Brod a jeho železnici. Lukáš Sobotka, jinak zastupitel obce Pohled, je vedoucí technického oddělení firmy Chládek a Tintěra. „Firma vznikla roku 1994, existuje 23 let, jejím oborem jsou železniční stavby, silnice stavby, pozemní, recyklace i doprava,“ upřesnil Sobotka. Právě tato firma provedla před dvěma lety rekonstrukční práce na železniční stanici i na trati v Havlíčkově Brodě.

Jak vysvětlil Lukáš Sobotka, historie železniční stanice v Havlíčkově Brodě na trati vedoucí dnes od Prahy až do Brna, sahá až do poloviny 19. století. V roce 1845 byl zahájen provoz na trati Praha - Olomouc, v roce 1860 se zrodila myšlenka možného železničního spojení tehdejšího Německého Brodu s Prahou a 26. ledna 1869 se uskutečnil první výkop na trati Německý Brod, Golčův Jeníkov a Kolín. „První vlak se schvalovací komisí projel po této trati v roce 1870,“ upřesnil Sobotka. Trať byla otevřena pro dopravu 22 prosince téhož roku. V roce 1898 došlo k myšlence protažení tratě na Žďár nad Sázavou. „Na zprovoznění tratě a jejího financování, byly vydávány směnky v objemu zhruba šest milionů korun na čtyřprocentní úrok,“ podotkl Sobotka. Teprve ve 30. letech se začala připravovat výstavba nové spojnice Prahy a Brna. V současné době je Havlíčkův Brod významným železničním uzlem na trase Praha-Brno.

Stejně tak bohatá je historie brodského tunelu kousek od Pohledských Dvořáků. „Tento tunel je nejmenší v republice. Panuje v něm nepřetržitá tma. Původní pracovní osvětlení bylo zrušeno. Málo kdo, když projíždí tunelem, si uvědomí, že má nad hlavou 26 metrů zeminy,“ upřesnil Sobotka. Stavba tunelu začala v roce 1941. Proražen byl podle Sobotky 17. července 1942 pomocí odstřelu a výlomu rychlostí čtyři metry za den. „Dělníci odpracovali 38 200 směn ve dne i v noci,“ nastínil Lukáš Sobotka postup prací. Na stavbu tunelu bylo použito asi sedm tisíc kubíků žuly, další tisíce kubíků cementu, písku, tisíce rozbušek a doutnáků. Za druhé světové války měl sloužit tunel jako podzemní rafinerie olejů pro německou armádu. V tunelu jsou dvě studny, z toho jedna stále funkční, z doby války pocházejí rovněž dva sály, navazující na trasu tunelu, které byly podle Sobotky údajně zazděny.

Náročnou modernizaci trati, její kompletní opravu, včetně stanice a nástupišť v Havlíčkově Brodě, provedla firma Chládek a Tintěra po dlouhých 50 letech v roce 2015. Lukáš Sobotka vystudoval Střední průmyslovou školu stavební v Havlíčkově Brodě, poté stavební fakultu v Brně a jeho osudem se stala železnice. V roce 2007 se podílel například na opravách trati u Šlapanova a Pohledu. Historie havlíčkobrodské železnice ho zaujala natolik, že se rozhodl ji zpracovat podrobně a formou přednášek s ní seznámit veřejnost. Středeční přednáška v Senior Pointu měla premiéru. Přesto, že šlo o odborné informace, podal je autor tak zajímavě, že zaujal i naprosté laiky.