Společnost Technické a lesní služby Chotěboř (Teles) je na zimu i souboj se sněhem připraveny, byť předpověď meteorologů je, jak se zdá, pro nadcházející období příznivá.
Podle jednatele společnosti Miroslava Uchytila absolvoval Teles už první „zahřívací" kolo zhruba před čtrnácti dny, kdy republiku překvapila nečekaná sněhová nadílka. „Vyjeli jsme okamžitě, byť jsme tou dobou ještě neměli uzavřenou smlouvu s městem," podotkl Uchytil. V současné době už ale rada města smlouvu o provádění zimní údržby místních komunikací, a to na období od 1. listopadu do 30. dubna příštího roku, se společností Teles schválila.
V současné době má Teles připravený pro provádění zimní údržby rozsáhlý strojový park. Ten tvoří multikáry, pluhy, dva traktory určené výhradně pro úklid města, čtyři traktory pro místní části, včetně sypačů a nakladačů. „Tam, kde nebude ve městě možné použít techniku, zajistíme údržbu prostřednictvím veřejné služby v počtu deseti pracovníků," doplnil Uchytil.
Práce i náčiní
Ten připustil, že veřejná služba, kterou mají města nabízet dlouhodobě nezaměstnaným, Telesu žádnou radost nedělá, neboť společnost musí zajišťovat pro tyto nezaměstnané nejen práci, ale také jim nakoupit veškeré náčiní na zimní úklid z vlastní pokladny. A kromě toho musí také vyčlenit pracovníka, který by na jejich činnost dohlédl.
Teles nakoupil zhruba třicet tun posypové soli a třicet tun drtě. „Písek nepoužíváme, sypeme buď solí, nebo drtí anebo solí v kombinaci s drtí," přiblížil Uchytil postup společnosti.
Poslední zima byla hlavně ve svém závěru velmi drsná, ale řídit se v objemu nakupovaného posypového materiálu podle ní, podle názoru Miroslava Uchytila, nelze.
„Nikdo neví, jaká letošní zima bude. Někdo předpovídá zimu tuhou, jiný zase mírnou. Kdyby posypový materiál během zimy došel, není problém ho kdykoliv doplnit," podotkl jednatel.
Navíc už zhruba tři roky platí takzvaný chodníkový zákon, který ukládá městům a obcím uklízet sníh i z chodníků, které měli dříve uklízet majitelé nemovitostí.
Na zimu se chystají i v dalších místech havlíčkobrodského regionu.
Město Ždírec nad Doubravou již podepsalo smlouvy s pěti soukromníky i společnostmi, které budou zajišťovat úklid sněhu v místních částech. Město se dohodlo, v jakém rozsahu bude zimní údržba poskytována i na ceně, což je 450 korun za jednu takzvanou „motohodinu" práce.
Město Přibyslav nemá tak velké technické služby, jako například Havlíčkův Brod nebo Chotěboř, proto některé problematické chodníky město v zimě neuklízí, což podle vedení přibyslavské radnice činí v souladu se zákonem.
Krajská správa a údržba silnic Vysočiny má připraveny kapacity skladů na 22 tisíce tun soli a 120 tisíc tun inertních materiálů. Poslední tuhá zima stála krajské silničáře více než 173 milionů korun.